با امروز، 275روز از سالجاري گذشته و تنها در تهران بيش از 600هزار خودروي سواري بهعلت نداشتن معاينه فني جريمه شدهاند اما خودروهاي ديزلي كه بارها آلايندهتر و ناايمنتر هستند، از اين مهم معاف هستند. اين وسايل كه ميانگين عمر آنها بالاي 30سال است، در معابر شهري بدون رعايت اصول ايمني و آلايندگي خودرويي تردد ميكنند و پليس نيز نظارتي بر اين كار ندارد.
- خطردوده
از جمله منابع مؤثر در آلودگي هواي آسمان كشور، دودهاي است كه از اگزوز موتورهاي ديزلي بيرون ميآيد. تركيبات دوده شامل اكسيدهاي نيتروژن و گوگرد، هيدروكربنهاي نسوخته و منواكسيدكربن بهعنوان گازهاي سمي ميشود كه اين ذرات ميتوانند عامل بسياري از بيماريهاي حاد تنفسي قلبي و حتي مرگ مستقيم افراد بر اثر استنشاق طولانيمدت شوند. هماكنون در دنيا براي جلوگيري از انتشار اين ذرات از فيلتر دوده استفاده ميشود كه ذرات معلق و دوده حاصل از احتراق موتورهاي ديزلي را بهطور كامل از بين ميبرد.
- 100هزار ديزلي جديد در راهند
در سال 1390هيأت دولت مصوبهاي براي منع تردد خودروهاي ديزلي در كلانشهرها داشت. وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در نشست خبري معاينه فني خودروهاي ديزلي، در جمع اصحاب رسانه با انتقاد از اجرا نشدن اين مصوبه گفت: خودروهايي كه براي جادهها و معابر برونشهري ايمن نيستند، تازه كارشان را در داخل شهرها شروع ميكنند. حسيني با اشاره به اينكه خودروهاي ديزلي بدون ضابطه داخل شهر تردد ميكنند، گفت: براي اين خودروها تنها معاينه فني سبك و ملايمي انجام ميشود و اين در حالي است كه مجوز توليد بالغ بر 100هزار خودروي ديزلي جديد نيز صادر شده است. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه ناوگان اتوبوسراني و حمل زباله، مديريت و معاينه فني ميشوند، اظهار كرد: متأسفانه خودروهاي ديزلي كاملا رها شدهاند. با اينكه ديزل در شهرها مسئله مهمي است اما به آن پرداخته نشده است و سطح ديزل خودروها وضعيت خوبي ندارد. سطح استاندارد يورو3 براي سواري سطح خوبي است ولي براي ديزل يورو 3يا 4اصلا خوب نيست؛ براي همين نيز قانون، نصب فيلتر دوده را اجبار كرده است.
- تردد كاميونهاي 45ساله
يكدهم وزن ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون در سال را دوده تشكيل ميدهد. در ايجاد اين دوده، دستگاههاي كاربراتوري و ديزلي نقش مهمي دارند؛ بنابراين بايد وزارت راه بحث معاينه فني خودروهاي ديزلي را با جديت انجام دهد. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اينباره گفت: خودروهاي بالاي 20سال عمر بايد از رده خارج شوند ولي خودروهايي را در تهران ميبينيم كه با 45سال سن هنوز اجازه تردد دارند.
- نقش ديزليها در تصادفات
براساس آمار راهور كشور، ۲۲درصد تصادفات كل كشور مربوط بهخودروهاي سنگين است كه ۱۱درصد آن بهخاطر نقص ايمني اين خودروها و عدمانجام معاينه فني است. نواب حسينيمنش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران در اينباره به همشهري گفت: در تهران معضلات زيادي درخصوص تردد خودروهاي سنگين وجود دارد، زيرا بسياري از اين خودروها كه نميتوانند در جادهها و معابر برونشهري كار كنند، در معابر شهري فعاليت ميكنند كه لازم است در زمينه نوسازي خودروهاي فرسوده فعاليت كنيم. بسياري از اين خودروهاي فرسوده لوگوي اداره و سازماني را دارند و بهشدت از چشم مسئولان دور مانده و مغفول شدهاند. وي گفت: معاينه فني خودروهايي كه در شهر تردد ميكنند سختتر باشد و خودروي سنگيني كه در معابر شهري فعاليت ميكند بايد معاينه فني برتر داشته باشد. اين قانون حداقل بايد در كلانشهري چون تهران بهخاطر حجم آلودگي رعايت شود و نظارت جدي بر خودروهاي سنگيني كه در شهر تردد ميكنند، وجود داشته باشد.
- توجه به معاينه فني ديزليها در يك كارگاه بينالمللي
اهميت معاينه فني خودروهاي ديزلي شهري موجب شد 24و 25آذر كارگاهي در دانشگاه صنعتي شريف با مشاركت يونسكو برگزار شود. در اين كارگاه كه مهمانان داخلي و خارجي حضور داشتند، تلاش شد نگاهها به لزوم معاينه فني خودروهاي ديزلي جلب شود كه با پراكندن دوده، سهم بالايي در انتشار ذرات معلق و آلودگي هوا دارند. توجه به فيلتر دوده براي مبارزه با آلودگي هواي ديزليها نيز محور ديگر اين كارگاه بود. فيلتر دوده تنها راه مقابله با ذرات معلقي است كه ديزليها در شهرها پراكنده ميكنند.
نظر شما